Girls just want to have fun

8 juni 2015 - Savaneta, Aruba

Wat is het leven toch heerlijk hé? Ik heb al een tijdje niks van mij laten horen. Dit komt omdat ik de afgelopen weken heerlijk heb mogen genieten samen met mijn lieve vriendinnen. Sabina en Shirlana zijn twee weekjes bij ons op bezoek geweest. En dat was zoo gezellig! Ik ben ontzettend blij dat ze ondanks de hoge kosten van een ticket naar Aruba zijn gekomen om samen met mij hier een leuke tijd te beleven. Die twee weken doen mij weer even realiseren hoe belangrijk jullie voor mij zijn <3

Wat hebben wij allemaal gedaan? Hopi veel. We hebben vooral heel veel gelachen, gegeten, geklets, gedronken en gedanst! Ze kwamen op een zondag aan. Die avond zijn we meteen met zijn drieën op stap gegaan. Jorick bleef thuis, nog even een avondje van de rust genieten denk ik ;). Het was wel nog even spannend of we het wel zouden redden aangezien de auto eigenlijk leeg was.. We hebben een tankstation om de hoek maar die was natuurlijk al gesloten. We zijn op een praktisch lege tank naar een ander tankstation gereden en hebben daar gelukkig kunnen tanken. Zonder zorgen onze reis vervolgt. Op naar Moomba! Daar is het op zondag altijd gezellig. Het is een tentje aan het strand en daar hebben ze elke zondag feest tot 01:00.

We kwamen aanwandelen met onze mooie jurkjes en lange losse haren, even vergeten dat het op Aruba natuurlijk altijd waait. Omdat ik niet graag met mijn billen bloot ga (je zou het niet denken..) hielt ik netjes eerst mijn rokje naar beneden alvorens mijn haren te fatsoeneren. Sabina haar aanpak was ondanks onze goede adviezen andersom. Wat resulteerde in Sabina die haar jurkje naar beneden probeerde te houden, haar haren voor haar ogen zaten en zo over het trappetje struikelde. Waardoor Shirlana al moest gaan zitten omdat ze bijna moest plassen van het lachen. Oh wat fijn dat jullie er zijn! Deze momenten zijn zo kenmerkend voor ons. We hebben het hier natuurlijk nog de hele vakantie over gehad. Na hopi dansjes was het tijd om weer naar huis te gaan. Ik moest maandag gewoon werken..

Maandag hebben we voor die meiden een huurauto opgehaald en zijn ze doorgereden naar het strand. Ik ben daarna doorgereden naar mijn werk. Verschil moet er zijn ;). Vrijdag hebben we samen de hooiberg beklommen. 2x omhoog en ook weer naar beneden. Het was pittig en hebben allemaal onze nodige spierpijn ervan gehad. Jorick had die avond een bbq met zijn werk. Ik ging samen met Shirlana en Sabina naar een bowling avond van het partner comité. Dat was natuurlijk weer lachen gieren brullen. Sabina was ronduit slecht! hahaha sorry Sab! En Shirlana die gooide juist weer erg goed. We samen in een team samen met Lenneart, de partner van Polyanne. En Lenneart heeft uiteraard gewonnen. Hij gooide die ballen drie keer zo hard over die bowlingbaan. Niet gek dus. Maar na een uur begonnen we ons wel een beetje te vervelen. Dan gaan we kattenkwaad uithalen. Dus de ballen gingen steeds creatiever over de bowlingsbaan. We hebben gelachen!

Die avond zijn we uit gegaan bij de highrise. Daar waren ook de andere meiden van hier. Het was zo een gezellige avond. Sabina Shirlana en ik hebben de hele avond gedanst. Als wij in Nederland uitgaan dan dansen we ook de hele avond. Nou hier ook. Je had er bij moeten zijn denk ik, maar als ik terug denk aan deze avond dan kan ik alleen maar stralen! Jorick was ook zo lief voor me, hij was de bob en liet ons dansen tot het niet meer leuk was. Zo lief en geduldig want ik kan mij voorstellen dat het voor hem soms minder leuk geweest is met drie luidruchtige dames om zich heen.

Zaterdag konden we eventjes bijkomen van deze avond en alvast moed verzamelen voor zondag. Zondag zijn we namelijk met Pelican tour een cruise gaan maken. We hadden de champagne brunch cruise, inclusief mimosa <3. Lekker vier uurtjes zeilen met muziek, mimosa, rum, eten, zon en drie snorkelstops. Genieten. Shirlana vond het snorkelen een beetje spannend maar oh wat heeft ze dat goed gedaan! Toch elke keer het water in en de visjes bekijken. Eenmaal terug zijn we lekker bij Moomba op het strand gaan liggen. Het was Soul Beach Music Festival. Dat betekend dat er een DJ draaide met heerlijke soul muziek. Ik kan dan niet stil liggen en na een tijdje zijn Shirlana Sabina en ik dan ook naar de dansvloer (het strand) vertrokken om dansjes te doen. Super leuk totdat we een optreden kregen van een engelse (denk ik) dame die bij een wildvreemde voor kan doen welke sexstandjes er allemaal zijn. Het was heel leuk om te zien, iets minder was dat ze daarna agressief werd en iedereen probeerde te slaan, inclusief beveiliging en onschuldige omstanders. Eenmaal afgehandeld gingen de dansjes natuurlijk gewoon weer door. Niks kan de pret bederven!

Savonds lekker hapje gegeten met Christy, Claudia, Mandy en aanhang en daarna weer de dansvloer op. Het is zondag en we zijn bij Moomba, gezelligheid! Er is een dansje wat we hebben geleerd hier. The Cupid Shuffle. Super aanstekelijk. Op de boot zagen we het mensen al doen. Daarna hebben we het ons eigen gemaakt op het strand en nu kwam weer het liedje. Daar gaan we dan!! Voor het liedje en dansje klik dan HIER! Pas op, verslavend en het blijft de hele dag in je hoofd. En voor de Army edition, klik hier!

De volgende dag gewoon weer aan het werk. Sabina en Shirlana zijn gaan windsurfen. Dinsdag zijn Sabina en ik gaan duiken samen met Jeffrey van HappyDivers. Sabina was super enthousiast. En had elke keer als ik naar haar keek van die grote uitpuilende ogen, leuk wat een duikbril met je gezicht doet. Die avond lekker uit eten bij ons favoriete restaurant Texas di Brasil. Lekker!

Vrijdag avond hebben Sabina en Shirlana ons meegenomen naar restaurant Sidebar bij renessaince Market Place. Dit is een hamburger restaurant en ze hebben echt ontzettend lekkere hamburgers! Het was echt smullen. En zo lief dat ze ons hebben meegenomen hier naar toe. Schatjes zijn het!

Zondag was de dag, ja, Shirlana en Sabina moeten helaas weer naar huis.. Maaaar, we hebben in de ochtend meegedaan aan een hardloopwedstrijd. Sabina en ik heb de afgelopen twee weken samen hiervoor getraind. In haar vakantie gaat ze gewoon drie keer per week hardlopen en vervolgens op de laatste dag 10 KM hardlopen. Ze is gek. Maar wel goede motivatie om samen te lopen en mee te doen. De 10 KM hebben we uitgelopen en ik ben zo zo trots op ons! Het ging beter dan verwacht en we hebben zelfs nog een goede eindsprint kunnen inzetten. We hebben er 1 uur en 13 minuten over gedaan. Best netjes voor een eerste keer 10 KM. Natuurlijk hebben we daarna onszelf herstelt met een goede lunch, lekker ijsje en een overheerlijke cocktail bij Nikki Beach. En daarna was het helaas al weer tijd om ze uit te zwaaien.

Helemaal niet leuk om je vriendinnen weer te zien vertrekken. Gelukkig had ik een zonnebril op. Op weg naar de auto heb ik weer wat traantjes gelaten. Wat was het stil maandag ochtend. Stil wakker worden want mijn herriemakertjes waren er niet :( Ondertussen gaat het normale leven gewoon weer door en pakken we ons leventje weer op. Jorick weer aan het werk. Ik weer aan het werk. Op het moment ben ik best wel druk bij Flora maar ook bij Jaburibari. Er zijn aankomende zaterdag wedstrijden en daarvoor zijn voorbereidingen nodig. De kinderen zijn enthousiast en sommige ook al zenuwachtig. Vrijdag gaan we alle paardjes wassen en zaterdag ochtend gaan we vlechten etc. Al dat getut vind ik heerlijk en daar kan ik ook erg van genieten.

Dinsdag heb ik weer lekker kunnen duiken. Ik ben bezig met mijn advanced duikbrevet en hiervoor moest ik nog wat duiken maken. We hebben dit keer een diepduik gemaakt waar ik een grote pijlstaartrog heb gezien. Ook heb ik een hele hoop kogelvissen gezien. Wat is het onder water toch mooi. Kunnen jullie de verslagen nog herinneren dat ik me zo druk kon maken over het duiken? Dat ik het eng vond en vooral ook heel heel spannend. Daar kom ik dubbel en dwars op terug. Ik vind het heerlijk. Lekker rustig onder water. Mooi om alle visjes lekker hun gang te zien gaan. Ik kan mij zo verbazen over de verschillen. Je hebt prachtige kleurvolle vissen die heel sierlijk rondzwemmen en graag bekeken willen worden. Je hebt grijze grauwe vissen die op de grond rusten en liever opgaan in de omgeving. Maar je hebt ook grote vissen die doodsbang voor je weg zwemmen en juist weer hele kleine visjes die brutaal naar je toe zwemmen als je te dicht bij "hun" stukje koraal komt. Leuk om te zien. Ik heb tijdens het duiken ook een zeldzaam hengelaarsvisje gezien. Deze komen niet vaak voor in de wateren van Aruba. Het is een visje die zich vastgrijpt aan een stukje koraal. Het visje heeft precies dezelfde kleur en ook precies dezelfde structuur. Ontzettend moeilijk om te vinden dus. Nu nog één duik en dan heb ik mijn brevet in the pocket!

Donderdag hebben we ons eindexamen Papiamento gemaakt. Ik heb er niet voor kunnen leren omdat ik de hele dag gewerkt had en we pas die woensdag de afspraak hadden gemaakt. Maar we hebben het gedaan. Ik ben erg benieuwd naar de uitslag. Hoe dan ook hebben we er een hoop van geleerd en ben ik blij dat ik deze cursus heb gedaan. Ik merk aan de bevolking dat het heel erg op prijs word gesteld als je moeite doet om hun taal te spreken. Doe ik zelf ook trouwens. Als iemand probeert om Nederlands te spreken.

Zondag hebben we het weer hartstikke druk gehad. In de ochtend vroeg zijn we gaan hardlopen. Wat een hel. We moesten onwijs vroeg op en hadden er helemaal geen zin in. Pfff.... waarom gaan we dit doen? We keken elkaar aan, gingen nog een keer liggen en spraken onze twijfels uit. Uiteindelijk zijn we toch gegaan omdat we wisten dat er ook collegas van Jorick aanwezig zouden zijn. Dan kunnen we natuurlijk niet weg blijven. Dus hup, sportkleding aan, sportschoentjes aan en de auto in. Oef wat is het vroeg.. Jorick heeft 10 KM gelopen binnen 45 minuten. Ik heb 6 KM gelopen binnen 40 minuten. Het is mijn doel om harder te gaan hardlopen. Ik kan het best dus ga ik er voor trainen. Deze keer is het al gelukt. Ik liep samen met Kirsten en haar starttempo is net iets hoger dan die van mij. Goede motivatie om met haar mee te lopen. Ging hartstikke goed. Het was ook goed geregeld. Voor alle lopers was er gratis eten aanwezig. Lekker soep, fruit en broodjes. Ook was er water, ice tea, awa di coco (kokos water) en verschillende sportdrankjes. Er waren zelfs douches aanwezig. Er is goed voor ons gezorgd.

Na deze sportieve ochtend zijn we lekker even naar het strand geweest. Eventjes afkoelen in de zee. Even lekker knuffelen en gek doen in het water. Daarna boekje lezen en volledig gezandstraald worden. Na een uurtje was ik er wel weer klaar mee en zijn we lekker naar huis gegaan. Heerlijk de hele middag in bed gelegen, lekker dutje gedaan. Oh wat kan ik daar van genieten.

Savonds zijn we uit eten gegaan met het partner comité. Gerda, een ex member, gaat naar huis toe. Een prima excuus om allemaal samen te komen en nog een hele gezellige avond samen te hebben. We hebben haar verrast met een mooi cadeau voor al haar input. Ze vond het hartstikke leuk. Het heeft allemaal erg motiverend gewerkt want ik ben vandaag meteen begonnen aan een nieuw project. Ik wil voor alle partners en militairen een informatie boekje ontwikkelen. Dit boekje moet vol komen te staan met alle nodige informatie zodat mensen weten waar ze terecht kunnen op het eiland. Alle zakelijke dingen zoals het betalen van rekeningen, het aansluiten van internet, telefoon etc. Maar ook waar kan je terecht als je opzoek bent naar een leuke woning of een auto wil kopen? En heel belangrijk, wat is er allemaal te doen op het eiland? Sporten, activiteiten, bezienswaardigheden, uiteten en ga zo maar door. Ik vind het super leuk om hiermee te beginnen aangezien het er hopelijk voor zorgt dat mensen hier een mooie en leuke tijd tegemoet gaan en het ze een hele hoop zorgen scheelt. Dus daar ben ik sinds vandaag ook druk mee bezig. Leuk!

Oh en we hebben weer een nieuwe foster. Nog opgehaald samen met Sabina en Shirlana. Afgesproken dat als het een jongetje was we het beestje gingen vernoemen naar Sabina (Sab) en als het een meisje was we het gingen vernoemen naar Shirlana (Lana). Uiteindelijk is het een lief klein zwart jongetje geworden. We hebben hem Sab genoemd en het is echt een poepie. We hebben hem nu al een week en het gaat ondertussen helemaal goed samen met Donnie en Diego. Ze eten allemaal uit hetzelfde bakje en willen soms zelfs samen spelen. Kleine Sab is te schattig en we hopen dat hij snel een huisje vind. De volgende foster wat een meisje is vernoemen we nog steeds naar Shirlana. You have my word!!

Zoals jullie misschien wel kunnen lezen hebben we het hier hartstikke goed naar onze zin. Ik heb geen heimwee naar huis. Ik vind het heerlijk hier. Natuurlijk mis ik jullie, Nederland en de paardjes etc. Maar ik heb nu hier mijn leven. Dat leven wil ik met liefde met iedereen delen. Het is prachtig. We hebben het samen heel goed. Zijn blij en gelukkig samen. Doen beide ons eigen ding en zijn gelukkig als we samen zijn. Dat is voor mij heel erg belangrijk. Ik leef in het hier en nu. Probeer te genieten van de kleine dingen in het leven. Wil goede dingen doen voor de mensen om mij heen maar ook voor de dieren om mij heen. Ik merk dat ik er gelukkig van word als ik mensen kan helpen. Als ik met andere kan praten en mensen op weg kan helpen met eventueel moeilijkheden. Dat maakt mij blij. Als ik kleine kitten Sab door huis zie rennen en zo blij zie dan ben ik gelukkig. Ookal gaat hij bij ons weg, hij verdient een goed huisje. Dit kan een ander liefhebbend gezin heb net zo goed schenken als wij dat kunnen. Weer een beestje van de straat gehaald.

Ik heb hier voldoende tijd om na te denken over mijzelf, wat ik wil in het leven, mijn toekomst en vooral ook wat ik belangrijk vind. Door hier over na te denken en hierbij stil te staan merk ik dat ik veel meer rust heb in mijn hoofd. Ik weet wie ik ben, ik weet wat ik wil en op momenten dat ik het even kwijt ben neem ik de tijd om het weer terug te vinden. Ik wil graag goed doen, ik wil er graag zijn voor anderen. Maar ik kon mijzelf hierdoor ontzettend wegcijferen. En maar doorgaan, vooral niet stoppen want oh nee dan stel ik mensen teleur. Ondertussen zie ik in dat ik niemand iets goeds kan doen als ik niet goed voor mezelf ben. Ik moet eerst zelf in balans zijn voor ik dit kan overbrengen op anderen. Dit weet ik natuurlijk al heel lang, maar oh wat is het moeilijk om dit ook daadwerkelijk te doen. Soms maak ik mij wel eens druk. Net afgestudeerd en meteen 1,5 jaar niks met mijn opleiding gedaan. Ik heb een gat op mijn CV en dat zal tegenwoordig niet echt in mijn voordeel werken. Aan de andere kant, kijk wat ik allemaal heb geleerd in de tijd dat ik hier zit? Ik ben mijzelf zo hard tegen gekomen. De eerste maanden heb ik het hier heel erg moeilijk gehad. Wat had ik een heimwee en voelde ik mij soms eenzaam. Soms lees ik alle verslagen terug en dan zie ik mijzelf groeien. Ik sta anders in het leven. Heb een stuk meer rust. Weet ondertussen dat alles vanzelf wel goed komt. Kan dingen uit handen geven en ik kan genieten van kleine dingen. Ik kan huilen zonder dat ik mij hier voor schaam en ik kan praten over mijn gevoelens. Ik heb het gevoel dat mijn vrienden en familie veel dichter bij mij staan dan toen ik nog in Nederland was. Op één of andere manier voel ik die band op het moment veel sterker dan toen ik naar Aruba vertrok. Ik probeer via dit blog maar ook via bijvoorbeeld skype gedachtes en gevoelens met jullie te delen die ik misschien in Nederland niet met jullie had kunnen delen. Ik vond het altijd heel erg eng, soms nog. Maar oh wat ben ik blij dat ik het toch doe en jullie het ook met mij delen! Dit maakt ons contact heel eerlijk en oprecht en dat is het contact wat ik wil!

Nu hou ik op met schrijven. Ik heb nog wat brieven die ik moet beantwoorden, een hele hoop schoon te maken en ik moet nog veel knuffelen met kleine Sab, Donnie en Diego. Oh en Jorick niet vergeten natuurlijk! Die heeft ook knuffels nodig <3

Adios amigos! Tot snel

1. Maaike:
    8 juni 2015
    Love you lieve Fie. Wat heb je dat weer mooi verwoord allemaal
  2. Chantal:
    8 juni 2015
    meis wat een super blog om te lezen!! Ik word hier echt helemaal blij van! Liefs van mij
  3. Marjan:
    8 juni 2015
    Bijzonder om jou zo te zien groeien! Je bent een mooie sterke vrouw geworden. Deze mooie tijd in Aruba gaat niemand je meer afnemen. Succes met je project! Een mooie manier er voor anderen te zijn en jezelf uit te dagen. Ik zou me vooral geen zorgen maken over je "gat" van 1,5 jaar. Welk gat???? Fijne tijd nog!!!
  4. Chris:
    9 juni 2015
    Wat fijn om weer over je avonturen te mogen lezen. Ik ben zo trots op je dat je zo aan het sporten, duiken, etc. bent. Zo trots dat je voor jezelf kiest en je niet laat tegenhouden door dat je dingen eng vind. En dat gat op je CV? maak je geen zorgen. Je hebt zoveel (over jezelf) geleerd de afgelopen tijd dat je deze keuze goed kan verantwoorden in een solicitatie(brief) en daarmee juist een extra interessante starter bent!
  5. Angela:
    10 juni 2015
    Hey lieve Sophie!
    Wat heerlijk om weer een verhaal te mogen lezen! Na een drukke werkdag zit ik heerlijk te genieten van je verhalen! Hoe mooi is het om deze kans te krijgen! Een super ervaring en ook nog eens een mooie zoektocht naar jezelf!
    X
  6. Papa Cees:
    15 juni 2015
    Lieve Sophietje,
    Kort en krachtig.... ga zo door, ik geniet ervan.
    Kusjes en knuffel je papa
  7. Tineke van Bemmelen:
    22 juni 2015
    Hoi Fietsje,
    Je zou zelfs een boek kunnen schrijven. Prachtig zoals je alles beschrijft.
    En dat gat welk gat. Ik weet zeker dat deze 1,5 jaar juist in je voordeel werken.
    Nou geniet nog maar lekker.
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal.
    Liefs en veel knuffels van ons.