Al het bezoek de deur uit, qualitytime

15 mei 2015 - Savaneta, Aruba

Bon dia dushi's (goede morgen schatjes),

Con ta bay? (hoe gaat het?). Nos ta bay bon (met ons gaat het goed). Papiamento begint te komen. Ondertussen hebben we denk ik richting de 10 lessen gehad en we krijgen het al een beetje onder de knie. Het is een lastige taal. Heel veel woorden hebben verschillende betekenissen en wanneer de bevolking hier praat dan gaat het zo ontzettend snel dat ik er niks van begrijp. Maar praat je heel langzaam en duidelijk dan kan ik het meeste wel al verstaan.

De afgelopen week heb ik heel veel bij Flora gewerkt. Moederdag stond voor de deur en de containers waren te laat aangekomen. Dus ze hadden mijn hulp nodig om alles te prijzen en in de winkel te zetten. Het was druk! maar ik ben blij dat ik weer even wat dagen heb kunnen werken. Werken bij Flora is niet alleen goed voor de centjes maar het is ook een prima plek om Papiamento te oefenen. Mijn collega's weten dat ik aan het leren ben en houden daar ook veel rekening mee. Eén vrouw op mijn werk, ik ben haar naam kwijt, die praat alleen nog maar heel rustig Papiamento tegen mij en ze verwacht dan in Papiamento een antwoord terug. Dit lukt niet altijd maar ze vind het wel heel erg fijn als ik het probeer. En dat doe ik dan ook. Wat wel lastig is is dat zij soms andere woorden gebruikt dan ik gewend ben. Ik leer Papiamento uit een boekje, volgens de regels. De meeste Arubanen gebruiken andere woorden dan wij aanleren. Dus ze vraagt niet: hoe gaat het? Nee ze vraagt: Gaat het goed met jou? of Hoe voel jij je vandaag? Dat zijn natuurlijk andere zinnetjes en die begrijp ik dan niet. Ze legt me wel uit wat het betekend en hoe ik woorden moet uitspreken etc. Dat is wel heel fijn. Ik merk wel echt dat de mensen het fijn vinden dat ik hun taal probeer te begrijpen en te spreken. Geen spijt van de cursus Papiamento.

Het eerste weekend van Mei was SAIL op Aruba. Sail is evenement wat in Nederland elke vijf jaar is. Daar zie je dan allemaal verschillende schepen. Ik ben er nog nooit geweest maar ik heb wel een beeld van hoe het eruit moet zien. Ik had die verwachtingen ook van Aruba. We zitten in het caribisch gebied dus ik had allemaal pirates of the caribbean schepen verwacht. Dat viel vies tegen. Sail Aruba bestond uit de open dag van het Korps Mariniers (die flink hadden uitgepakt) en het bestond uit een aantal marineschepen. Er was één zeilschip en die heb ik niet eens gezien. Jammer want Aruba heeft wel meer mogelijkheden dan dat. Gelukkig was de open dag van het Korps Mariniers wel echt een succes. Er was een enorme tokkelbaan gemaakt van stijgers waar je vanaf verschillende hoogtes kon tokkelen, een klimtoren waar kinderen onder begeleiding van grote sterke mariniers konden klimmen, een mini hindernisbaan voor kinderen waar kindjes onder begeleiding van nog grotere sterkere mariniers (Jorick) onder de hindernisbaan begeleid werden, de frisk waarop gevaren kon worden en er waren ook goodiebags. Jorick stond bij de mini hindernisbaan. Vet leuk hoe hij de kindjes hielp met klimmen en klauteren en samen met de kindjes push-ups deed.

Er werden ook drie demo's gegeven. Een demo van het Korps Mariniers waarin ze lieten zien hoe het boarden gaat. Dit is een groter schip opgaan via kleine bootjes zoals de frisk. Ik hoop dat ik het zo een beetje oke heb uitgelegd. Ze deden dit met ondersteuning van een helikopter. Dit was wel spectaculair. Ze hadden rookgranaten en flashbangs die afgingen en gingen met de frisk en met de helikopter de achtervolging in. Best indrukwekkend. Daarna het schip op en de slechte mensen in de boeien geslagen en afgevoerd. Dit was de demo van het Korps Mariniers. Daarna was er ook een demo van de kustwacht. Hierin lieten ze zien hoe ze drugsboten onderscheppen en doorzoeken. Dit was ook in samenwerking met de helikopter. Ook dat was een mooie demo. De laatste demo was van de K-9. Dat zijn de honden die worden ingezet door de politie, douane maar bijvoorbeeld ook door defensie. Prachtig om te zien hoe geconsenteerd die honden te werk gaan. Zo goed afgericht ook. Als ik ooit een hond krijg dan ga ik mijn best doen om het beestje ook goed af te richten. Lijkt me wel lastig hoor!

Bij de open dag waren Willem en Maxima ook aanwezig. Ik heb ze nog eventjes gezien toen ze in een karretje voorbij reden. Leuk hoor om ze een keer van dichtbij te zien. Wel wat overdreven dat sommige mensen zo ontzettend veel moeite doen om dicht in de buurt te komen. Rennen als kippen zonder koppen achter het koningspaar aan. Dringen en drukken zich overal doorheen. Dat vind ik wel vervelend. Het zijn dan wel onze koning en koningin maar het zijn ook gewoon mensen hé..

De eerste week van Mei dus veel gewerkt bij Flora en ook gewoon bij Jaburibari. Het was een drukke week. Ook het weekend gewerkt. Pff, ben dat helemaal niet meer gewend. Ik moest ook met moederdag werken en eigenlijk vind ik moederdag een hele lastige dag. Natuurlijk ben ik ook blij met mijn moeder en alle moederfiguren die ik in mijn leven ken. Maar mijn moeder is overleden. Dus het is heel erg dubbel. Op facebook zag ik die ochtend allemaal foto's van mensen met hun moeder en alle leuke dingen die zij samen gingen doen of hebben gedaan. Deze momenten zal ik nooit kennen. Het is best confronterend voor mij. Het was eigenlijk een hele verdrietige dag voor mij. Gelukkig gaan deze dagen ook weer voorbij en probeer ik zo veel mogelijk afstand te nemen wanneer deze dagen er zijn. Facebook heb ik na die ochtend ook niet meer bekeken. Ik zit er helemaal niet op te wachten om al die leuke foto's, filmpjes en berichtjes te zien. Niet dat ik het anderen niet gun, want dat doe ik juist! Wees blij en dankbaar. Maar ik ben altijd blij als deze dag weer voorbij is.

Afgelopen week was fijn. Jorick had gisteren vrij dus dat gaf mogelijkheden om samen wat leuke dingen te gaan doen. In de ochtend zijn we naar Christy en Nick geweest. Zij gaan helaas binnenkort naar huis toe. We hebben gezellig gezeten en Christy heeft Jorick zijn haren weer mooi geknipt. Knappe man is het hoor! Daarna zijn we over het strand gewandeld en wat gaan lunchen bij Bugaloe, dit zit op een pier en je hebt mooi uitzicht op het strand en de zee. Een lange wandeling terug en daarna is Jorick gaat kiten bij de huts en heb ik gezellig met Angie bij kunnen kletsen. Angie is een Arubaanse die ook meegeholpen heeft met de kerstdecoratie. Altijd leuk om elkaar weer te zien.

Vandaag gaan we gezellig met vrienden en vriendinnen eten bij Pommelien en Pascal. Soort gourmetten maar dan anders. We zijn met 10 man dus dat is een drukke boel maar oh zo gezellig.

Ik spreek jullie snel! Liefs x

1. Tineke van Bemmelen:
    16 mei 2015
    Hoi Sophie, dat was weer een gezellig verhaal. Ja en er zijn van die dagen dat je even een struisvogel zou willen zijn. Zeg ik zie dat het bij jullie 27 graden is, kun je niet een heel klein beetje hierheen sturen?
  2. Nel van Essen:
    23 mei 2015
    Hé Sophie. Zo ik ben weer even bijgelezen en dat verveelt nooit hoor. Wat fijn dat je weer wat gewerkt hebt. Met bloemen bezig zijn blijft fijn hoor en in je verhaal voel ik mee met je dubbele gevoel. Wij houden allemaal erg veel van jou maar mama blijft mama en mijn zusje blijft mijn zusje. Op 16 mei, onze trouwdag hebben we een foto gemaakt van oma , haar kinderen en schoonkinderen en dan realiseer je je dat we niet echt compleet waren. Toch ben ik erg blij met die foto. We hebben ook een gezellig etentje gehad hoor. Het was echt feest.
    Nu zijn Cor en ik met oma en oma van Essen een weekje op vakantie in een huisje van Landal op de Veluwe. Dat doen we al een flink aantal jaren met oma van Essen en sinds opa dood is gaat oma ook mee. De oma's kunnen het heel goed vinden samen . Ze zitten nu heerlijk samen te puzzelen en vanmiddag gaan we er lekker op uit. Genieten dus. Dag lieverd tot gauw maar weer!!