Belevenissen

Bon dia,

De afgelopen maand hebben Jorick en ik al een hele hoop leuke dingen gedaan. In dit reisverslag wil ik jullie daar graag over vertellen. Dan zijn jullie allemaal up to date :)

Open dag watersport

Elke zondag is er watersport op de kazerne. Dit houdt in dat je lekker kan gaan watersporten: bootje varen, windsurfen, snorkelen en ga zo maar door. Laatst is er een open dag geweest en hier zijn Jorick en ik natuurlijk naar toe gegaan. Er was van alles te doen en het was hartstikke leuk georganiseerd. Het hoogtepunt van de dag was de lotterij waar iedereen massaal lootjes voor had ingeslagen. De hoofdprijs was een retourticket naar Nederland en een reisje naar Miami. Helaas hebben wij niks gewonnen :(

Jorick en ik hebben tijdens deze open dag een nieuwe hobby gevonden. We zijn toen namelijk gaan windsurfen. Eerst hebben we een hele tijd staan kijken en daarna besloten dat we het zelf ook wel even zouden proberen. Ik kreeg hulp van een hele aardige man die mij goed op weg geholpen heeft. Binnen een half uurtje stond ik goed op de plank en kon ik heen en terug door de baai. Maar na al het vallen en opstaan om zo ver te komen was ik er daarna ook wel klaar mee. Het is me gelukt en daarna heb ik besloten dat het mooi geweest was voor die dag. Jorick heeft het een stuk langer volgehouden en ook hem is het gelukt om heen en weer te gaan!

We willen graag beter worden in het windsurfen en straks saampjes heen en weer te gaan over de zee. We moeten daar wel nog een hoop voor oefenen maar gelukkig is de watersport elke zondag open! Genoeg mogelijkheid om te oefenen denk ik zo.

Sushi workshop

Jullie hebben het via facebook waarschijnlijk al voorbij zien komen, we hebben geleerd hoe we sushi moeten maken! Het was een workshop georganiseerd vanuit defensie en het vond plaats in het sushi restaurant Tatimi

Het was een hele leuke ervaring. De workshop werd gegeven voor een klein groepje. Jorick was de enige man die mee deed maar hij heeft zich goed gedragen tussen alle vrouwen. Sushi komt oorspronkelijk helemaal niet uit Japan, het komt namelijk uit China. Sushi staat voor: SU: Azijn en MESHI: rijst. Het hoofdbestandsdeel van Sushi is namelijk de rijst. En deze rijst is aangemaakt met azijn. Op deze manier konden de mensen verse vis en vlees langer bewaren. Heel interessant.. Maar ik wist hier niet van. Ik dacht dat het uit Japan kwam en Sushi zal wel iets betekenen als rijst met vis. Maar nee dus!

We hebben geleerd om verschillende sushi rollen te maken, de verschillende stappen en ingrediënten die daar voor nodig zijn en hoe wij deze rollen kunnen snijden en decoreren. Ieder heeft drie rollen gemaakt en aan het einde van de workshop gingen wij deze lekker opeten! Het was behoorlijk veel dus we hebben de rest mee naar huis genomen om daar nog lekker van te kunnen snoepen! Super aardig, we mochten ook de rollen van de chef meenemen! Meer sushi voor ons :D.

Hooiberg

Een "bezienswaardigheid" op Aruba is de Hooiberg. Ondanks dat deze berg heel bekend is is het niet de hoogste berg van Aruba. Het is wel de meest aanwezige berg aangezien de berg erg opvalt in het verder vlakke landschap.

Op een dag hebben Jorick en ik besloten deze berg te beklimmen. Eigenlijk hoef je niet te klimmen want er is gewoon een trap naar boven, maaaar het is nog best een stukje omhoog. Ik was de dag eigenlijk niet lekker en had helemaal niet zo veel zin om te gaan maar Jorick heeft mij gemotiveerd en overgehaald om toch te gaan. Natuurlijk hebben wij het midden op de dag gedaan terwijl de zon keihard op ons hoofdje aan het branden was. Maar dat is toch het ideale moment om zware arbeid te verrichten? In ieder geval, met een goed gevulde camelbak (drinkvles) en wandelschoenen zijn wij de berg op gegaan.

Op internet is te vinden dat je er ongeveer een half uur over doet om boven te komen. Wij hebben besloten dat we dit veel sneller kunnen. Binnen 15 minuten stonden we boven op de berg, inclusief tussenstops wanneer ik bijna ging spugen van de inspanning en de warmte... Maar we hebben het gehaald! Boven op de berg hebben we goed rondgekeken en wat een prachtig uitzicht. Je kijkt uit over heel Aruba en dat is best indrukwekkend! Om wat indrukwekkende foto's te maken heeft Jorick me overgehaald om met mijn hoogtevrees ergens op het randje van de hooiberg op een rots te zitten/staan. Dit was voor mij echt een overwinning en ik ben vet trots op mezelf dat ik het heb gedaan!

Ondanks dat ik er niet zo veel zin in had was het een hele leuke dag en een hele leuke ervaring. Daarnaast is het een hele goede workout dus die hooiberg gaan we vaker beklimmen!

Ohja, binnen 10 minuten waren we weer beneden ;)

Arikok Natural Park

Arikok Natural Park is een mooi stuk natuur op Aruba. Er zijn allemaal bezienswaardigheden die zeker de moeite waard zijn.

In de eerste week zijn Jorick en ik naar een strandje binnen het Natural Park geweest. Rondom de oostkust van Aruba is de zee wilder. Hier zijn de golven hoog en is de stroming sterk. Het rijden door Natural Park is al een belevenis op zich. Het is heel anders dan de rest van het eiland. Het is een uitdaging om rustig over de zandpaden te rijden. Jorick kan heel hard scheuren, slippen en driften! Hartstikke leuk vind ik dat!

Eenmaal aangekomen bij het strandje was er geen tourist te bekennen. Heerlijk! Alleen een groepje locals die lekker aan het eten waren op het strand. Ik vind dat een prachtig gezicht. We zijn een klein strandje verderop gegaan waar echt niemand te vinden was. Jorick was hier al eens eerder geweest en was nu van plan om zijn nieuwe GoPro uit te proberen. Hij rende zo de golven en weg was Jorick. Sommige golven waren hoger dan hij was en sloegen hem bijna onderuit. Ik heb mijn hart vastgehouden... (gelukkig is alles goed gegaan...)

Na het golven avontuur zijn we verder gereden door het park en zijn we nog een beetje op onderzoek uitgegaan. Jorick heeft me een mini rondleiding over het eiland gegeven want we zijn doorgereden naar Vader Piet (de schietbaan) en zijn langs de gevangenis gegaan. Het was een super leuke dag! We hebben nog een hoop dingen te ontdekken in en rondom het natuurpark, we hebben nog een hoop te doen!

Natural Bridge

Ik dacht dat de Natural Bridge in het natuurpark lag maar dat is helemaal niet het geval. Laatst zijn we er wel naar toe geweest. Ik weet niet eens zo goed meer hoe we er zijn beland. In mijn herinnering ging dat vrij spontaan. Ik weet wel nog dat ik mocht rijden en dat was één van de eerste keren dat ik zo ver gereden heb!! Sowieso de eerste keer dat ik off road heb gereden via wilde zandpaadjes met kuilen en stenen. Zoals altijd vond ik het vet spannend!

De Natural Bridge is een echte touristen plek. Op zich is dit ook niet gek want het is een bijzondere plek op Aruba. Helaas is de brug in 2005 ingestort.. De resten van de brug hebben ze laten liggen en het doet wel realiseren hoe groot de brug geweest is en hoe indrukwekkend het eigenlijk is. Natuur kan hele mooie dingen maken maar ook heel verwoestend zijn... Gelukkig zijn er nog meer kleine natural bridges te zien.

Rondom de natural bridge is de zee ontzettend wild. De golven komen zo hoog dat er zeewater op het land komt en hier opdroogt. Heb je zeezout nodig dan kan je dat hier gewoon van de grond af halen. Natuurlijk hebben we gebruik gemaakt van de hoge golven en wat leuke foto's gemaakt.

Opening der Staten/Prinsjesdag

Prinsjesdag!! Jorick moest 09 september (de Arubaanse prinsjesdag) ceremonieel staan. Ik was natuurlijk van de partij om de mannen te bekijken en aan te moedigen. Het was de eerste keer dat ik helemaal alleen ging autorijden! Van Bubali (waar wij wonen) naar Oranjestad (locatie prinsjesdag) is maar een klein stukje gelukkig maar toch vond ik het nog best spannend. Hier op Aruba rijdt iedereen heel anders dan in Nederland. Mensen doen maar wat, knipperen niet, remmen plotseling, slaan plotseling af, staan midden op de weg stil, weten niet hoe rotondes werken en ga zo maar door... In ieder geval. Mijn eerste keer alleen op de weg.. Het begon al goed want ik kon de auto niet starten.. Gelukkig heeft de buurman mij geholpen en toen kon ik eindelijk de weg op.

Snel snel snel en hup hup hup want ik was al bijna te laat... Natuurlijk was de plek waar ik zou gaan parkeren afgezet dus moest ik zelf een parkeerplekje zoeken ergens midden in de stad. Het is allemaal wonderbaarlijk soepel verlopen en binnen no time stond ik bij de mannen te kijken. Het was goed zoeken waar Jorick stond want iedereen was in wit baratea en dan lijken ze zo erg op elkaar!!

Uiteindelijk Jorick gevonden en toen kon het feest beginnen. Foto's maken, kushandjes, hartjes en lief lachen. Alles is zijn kant op gegaan en die arme jongen moest maar streng voor zich uit blijven kijken terwijl ik daar stond te stuiteren. Hij heeft het heel goed gedaan en ik ben zoals altijd weer erg trots!

Ze moesten een tijdje zo blijven staan totdat er een belangrijke vrouw even langs liep. Toen moesten ze wachten tot zij weg was en daarna konden ze weg marcheren. Het stelde niks voor en heeft helemaal niet zo lang geduurd maar het was wel leuk om Jorick zo te zien :)

zo.. nou volgens mij zijn jullie nu weer helemaal op de hoogte. Ik zal vast nog een hele boel leuke dingen vergeten zijn... Dat komt later wel weer een keertje ;) Foto's kunnen jullie vinden in het foto album augustus-september.

En ik kan echt niet wachten tot ik aankomende maandag voor het eerst bezoek krijg!! Jeroen mijn neef komt namelijk deze kant op en dat vind ik super leuk :D

Te otro biaha, tot ziens!

Liefs <3

1. Queenie:
    18 september 2014
    Wat een super leuke blog Sophie! Je beleeft al allemaal avonturen en ik kan me goed voorstellen dat je het erg leuk vind om Jorick aan het werk te zien.
    Ik hoorde van de week op mn werk van Nel dat Jeroen naar je toekomt:)

Liefs, Queenie
  2. Sebastiaan:
    Hee Sophie!
    Leuk al je verhalen te lezen! Volgens heb je het erg naar je zin en maak je leuke dingen mee daar! Veel plezier als mijn broertje bij jullie is. Groetjes van je neef :)
  3. Nel van Essen:
    Lieve Sophie!
    Ik ben weer helemaal bij. Wat maak je veel mee zeg . Zo veel nieuwe indrukken en wat een prachtig eiland!!! Zo leuk die foto waar Jorick stiekem toch even lacht!! Blijf genieten hoor en ik blijf je volgen. Liefs en een dikke kus voor jullie alletwee van Nel
  4. Marjan:
    18 september 2014
    Wat een mooie verhalen! Echt heel erg leuk om te lezen. Je bent echt aan GENIETEN! Wanneer kan ik sushi komen eten? Ha, ha....we gaan in december eerst naar Thijs&Wan in Maleisië. Aruba staat nog wel op ons lijstje voor OOIT.
  5. Sophie:
    18 september 2014
    Wat een super leuke reacties!! Ik ben blij dat mijn blog zo goed ontvangen wordt :D

Marjan; Ik hoor het wel als je in de buurt bent, dan kom je lekker een hapje bij ons eten! Veel plezier alvast bij Thijs en Wan.
  6. Jaap:
    19 september 2014
    Heee Sophie (a.k.a. Jas). Leuk om al je belevenissen te lezen! Zo te zien verveel jij je niet. Veel plezier met wat je allemaal nog gaat doen, doe de groeten aan Jorick en hou je neef een beetje onder controle daar! Groetjes Jaap (of David, ook goed)