"Toe aan vakantie"

20 november 2014

Bon Nochi Everybody,

Eindelijk heb ik weer even tijd om jullie te schrijven. Ik heb net gekeken, het is al weer 17 (!!) dagen geleden... We hebben het nog steeds druk druk druk en nog drukker. Dinsdag gaan we naar Curaçao en daarna naar Bonaire. Ik kan zeggen: Ik ben toe aan vakantie! Wie had dat verwacht, ik zit op een vakantie eiland en toch ben ik toe aan vakantie. Gekkigheid.

De afgelopen 17 dagen heb ik 6 dagen per week gewerkt. 5 dagen bij Flora de kerstdecoratie, waarvan elke vrijdag ook nog lesgeven bij Jaburidari. Vervolgens zaterdag middag ook nog lesgeven. Ondanks dat het allemaal een beetje veel is geniet ik wel van mijn werk. Ik heb bij Flora een ontzettend leuk team met mensen waar ik het goed mee kan vinden. Bij de paarden kan ik mijn passie uitvoeren. Ik heb afgelopen zondag een heerlijke buiten rit gemaakt samen met Melanie, meisje wat ook werkt bij stal. Het was echt genieten. Heerlijk hard in galop door de Arubaanse natuur. Geen korte pasjes maar gewoon een normaal paard met normale gangen. Genieten!

Ondertussen ben ik na veel pijn moeite en tijd ingeschreven op Aruba. Op één of andere manier willen de Arubanen het je soms zo moeilijk mogelijk maken. Misschien omdat ik een Makamba ben? of gewoon omdat ze hun dag niet hebben.. In ieder geval was het allemaal heel erg lastig. De eerste ochtend kwam ik aan bij Censo (het bedrijf dat inschrijvingen regelt). Ticket gepakt en toen moest ik ongeveer 45 minuten wachten. Oke prima, ik heb geduld. Toen ik aan de beurt was alle papieren en documenten uitgezocht. Bewijs van uitschrijving, samenlevingscontract, geboorteakte, plaatsing bewijs van Jorick, van ons beide het paspoort. Je zal denken dat dit genoeg is (volgens de papieren wel..) maar ik had het mis. Ik had Jorick zijn defensie pas mee moeten nemen. Ik werd terug gestuurd, volgende keer zal het wel lukken (met pas). De dag erna kom ik weer in de ochtend. Ze hebben mij denk ik een uur laten wachten. Ik werd vervolgens geholpen door een ander vrouwtje. Ik leg alles klaar, ook Jorick zijn defensiepas. Maar nee, het was niet genoeg. Ons samelevingscontract was namelijk niet geldig. Ja een nieuwe regel, contracten die zijn gemaakt op Aruba zijn niet geldig voor inschrijving. Ik vind het ook een gek verhaal, ze kon ook niet vertellen sinds wanneer en waar ik deze regel kan vinden. Maar oke, prima. Ik was vriendelijk gevraagd weer weg te gaan dus dat doe ik dan maar braaf. Eenmaal buiten kon ik natuurlijk wel janken. Uitgeschreven in Nederland en vervolgens niet kunnen inschrijven op Aruba. Maar oke, positief blijven (mede dankzij Jorick die mij een peptalk heeft gegeven). De volgende ochtend samen met Jorick langs Censo. We worden opgeroepen door het vrouwtje wat mij als eerste heeft "geholpen". Samen lopen we naar de balie en leggen alle papieren voor haar neer. Ze neemt alles mee naar achter, maakt kopieën, ik moet een formulier inschrijven en voila. Ik ben ingeschreven. Over 1,5 week kan ik mijn papieren ophalen. Ik denk dat het hier gewoon een kwestie van geluk is.. Anders kan ik het niet noemen.. Maar, uiteindelijk is alles goed gekomen. Het is dus echt waar: Alles komt goed.

Inschrijving is super goed nieuws maar ik heb nog beter nieuws. Jorick en ik gaan 5 December verhuizen naar ons prachtige nieuwe huis in Savaneta. Drie slaapkamers, twee badkamers, ruime woonkamer en open keuken en eethoek. Grote tuin met hek en buitentoilet. Het is perfect! De huisbaas is op het moment druk bezig met de inrichting, binnenkort gaan we langs om te kijken. Ik ben erg benieuwd hoe het er uit ziet met meubels (we hebben het alleen kaal gezien). In ieder geval geweldig nieuws dat we straks lekker op ons zelf wonen in een mooi huis dicht bij de kazerne. Ik kan niet wachten :D

Mhh okee, wat is er nog meer allemaal gebeurd in de tussentijd. Jorick heeft meegedaan met de triatlon en met mountainbike xtreme. Beide was behoorlijk pittig. Ik heb hem natuurlijk bijgestaan. De triatlon was zwaar. Er deden veel jongens aan mee die veel trainen en heeel goed zijn. Jorick heeft uiteindelijk wel een prijs gewonnen, ik geloof derde geworden. Hartstikke goed! Het was een hele gezellige dag met Jorick en zijn collegas die mee deden. Vervolgens heeft hij afgelopen zondag meegedaan met Mountainbike xtreme. Dit deed hij in een duo samen met Pascal. Ze moesten een route van ongeveer 40 km fietsen door het natuurpark Arikok. Een pittige route met een hoop heuvels, rotsen en prikkels. Ik ben trots op de jongens hoe zij zich hier door heen hebben geslagen. Helaas was de route veranderd door iemand die niet zo blij was met deze wedstrijd. De vermoedelijke dader is degene die vorig jaar dit event had opgezet maar op het laatste moment heeft afgezegd. Vanaf dat moment heeft de kazerne dit overgenomen. Sinds dien is deze meneer helemaal niet blij. Hij is dezelfde ochtend nog fietsend gezien in het park. Dat is toch wel verdacht. In ieder geval, Jorick en Pascal waren verkeerd gefietst. Hierdoor hebben ze zo'n 44 km afgelegd. Ze kwamen als tweede binnen maar hebben uiteindelijk geen prijs gewonnen. Dat was echt een domper want ze hadden de tweede plaats wel echt verdient.

Ohja ik ben in de tussentijd ook nog begonnen met duiken. Ik heb alle moed verzameld en ben toch in het water beland. Vandaag was de eerste keer dat ik echt helemaal relaxed onder water was. Het voelde goed en ik heb genoten. Zaterdag ga ik mijn laatste twee duiken maken en dan heb ik mijn "open water" gehaald. Laat de duiken op Curaçao, Bonaire en de rest van de wereld maar komen. Oke dat misschien wel wat te enthousiast maar vandaag ging het duiken wel echt goed. Een heel groot verschil met de oh zo gespannen eerste duik die ik een paar weken geleden had. Vraag maar aan Jorick, ik was gespannen aan het watertrappelen, leek wel een vis op het droge maar dan onderwater. Dus dat ik vandaag relaxed was en er daadwerkelijk plezier in had dat is al een super grote verbetering!

Oke guys, na onze vakantie ga ik jullie weer schrijven. Tot die tijd, succes in het koude Nederland. Ik zal zo nu en dan wat zonnestralen jullie kant op sturen.

Heel veel lief! x

1. Maaike:
    21 november 2014
    Wat fijn om te lezen dat jullie het samen zo goed hebben daar. En een heerlijk vooruitzicht om wat meer ruimte te krijgen straks! Denken veel aan jullie!
    Heel veel lieve knuffels!!
  2. Kimberley:
    21 november 2014
    Ik zie je al gaan met al die papieren en pasjes en vervolgens weer buiten staan... Vervelend, maar ook wel grappig eigenlijk dat het zo kan lopen daar.. Je hebt het maar druk met alles, maar des te meer wij te lezen hebben in je blog hihi :) veel plezier! Liefs uit Nederland, waar het nu 6 graden is... Kus xx
  3. Nel van Essen:
    21 november 2014
    Jemig Sophie. Jullie hebben echt geen saai leven daar hé!!!!Inderdaad druk druk druk maar dan wel met overwegend leuke en interessante dingen. Heerlijk dat jullie straks jullie eigen plekje hebben en wat gaaf dat je toch bent gaan duiken!!!Heeft Jeroen daar al op gereageerd!!Wat zal hij trots zijn op je!!!!Heerlijk met de paarden een leuke job en ja dan ben je echt aan vakantie toe hoor!!!hahaha. Nee hoor Sophie ik begrijp het goed. Alles moet soms gewoon even indalen hé. Ik wens jullie dan ook een fijne tijd op de andere eilanden hoor!Liefs en een dikke kus van Nel enne o ja wij gaan zaterdag Sinterklaas inhalen hoor en soep met brood en heerlijk beleg op de Vierschaar toe met z'n allen!!!!Dag lieverd!
  4. Queenie:
    21 november 2014
    Wat een gedoe met die inschrijving, maar de aanhouder wint zie je maar weer :)
    Wat een goed nieuws verder, huisje, relaxte duik, top! Fijn dat alles verder goed gaat en heel veel plezier op vakantie:) het feit dat je dat zegt geeft al aan hoe thuis je je daar voelt:)

Liefs Queenie
  5. Tonny:
    21 november 2014
    aller eerst een pluim voor je geduld. Straks als jullie weer terug zijn moet je maar in de zorg gaan werken. Ik had die dames allang over de balie heen gescholden. Dat had vast niet gewerkt denk ik.
    Geniet lekker van het leven daar en zuuk6 met de verhuizing straks.
    Liefs Tonny